Pyysin eilen illalla tekniseltä asiantuntijaltamme tilastoja erään palvelun toimivuudesta. Hän vastasi pyyntööni ripeästi ja olikin kaivanut esiin melkoisesti tietoja.
Hei,Hetken pohdittuani totesin, että asiantuntija oli tehnyt paljon hommia vaikeuttaakseen minun työtäni.
Ohessa ovat relevantit luvut. Laitoin mukaan kaikki lähtöluvut, jotta saat laskettua niistä haluamallasi tavalla KPI:t.
Terveisin,
Asiantuntija
Myyntityössä yksi väkevimmistä mahdollisista välineistä on suositus. Etenkin asiantuntijan tekemä suositus vakuuttaa asiakkaan ja antaa hänelle mahdollisuuden päättää sellaisesta aiheesta, josta hänellä ei ole asiantuntemusta.
Olen monesti yrittänyt perustella asiakkaalle eri vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia objektiivisesti todistaakseni asiantuntemukseni. Ellei tämä analyysi pääty johtopäätöksiin ja niistä johdettuihin suosituksiin, teen asiakkaalleni karhunpalveluksen.
Asiakasraukka oli jo valmiiksi pihalla aiheesta. Sitten käytin puoli tuntia aikaa hänen päänsä sekoittamiseen ja lopuksi vielä rankaisin vaatimalla asiakasta tekemään päätöksen aiheesta, josta hän ei alun perinkään ollut selvillä.Ellet osaa suositella asiakkaallesi ratkaisua hänellä on kolme vaihtoehtoa:
- Asiakas päättää arpomalla vaihtoehtojen välillä
- Asiakas myöntää, ettei osaa päättää, koska ei ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä
- Asiakas nyökyttelee, pyytää aikalisää ja jättää lopulta päätöksen tekemättä
Faktatietoa saa kirjoista halvalla. Asiantuntija saa huippuliksaa siksi, että hän jalostaa tiedot perustelluiksi suosituksiksi ja suositukset käytännön toimenpiteiksi. Ansaitse liksasi tai väisty Wikipedian tieltä.
Olen itse todennut saman useasti. Kun asiakkaan kanssa tekee jo myyntitapaamisessa suunnitelman nettisivuista, ne on helpompi ostaa. Tällöin olen käytännössä ehtinyt tekemään tärkeimmät suositukset ja voittamaan siten asiakkaani luottamuksen.
VastaaPoistaKolikon toisella puolella on tietysti vanha konsulttibisneksen hokema: "If they don't pay you, don't solve their problem".
Asiakkaalle pitäisi pyrkiä antamaan ei pelkästään suositus vaan visio siitä, miten hänen elämänsä/busineksensa paranee, kun hän ostaa asiantuntijan palveluita. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta siihen on hyvä pyrkiä.
VastaaPoistaPekka, olet oikeassa, että asiakas loppupeleissä ostaa sen vision. Jotta osaa maalata oikean vision, pitää ymmärtää asiakkaan ostomotivaattorit. Hänelle on esimerkiksi turha myydä enemmän vapaa-aikaa, jos hän oikeasti havittelee enemmän rahaa ja statusta.
VastaaPoista