13.11.2009

Paljonko etumatkaa kilpailijasi otti tänään?

Ohjelmistoyrittäjä Joel Spolsky pohtii Inc.com:n kolumnissaan, tarkoittaako hidas kasvu hidasta kuolemaa.
Jos sinun bisneksesi kasvaa kunnioitettavat 50% vuodesssa ja kilpailijasi bisnes kasvaa 100% vuodessa se tarkoittaa, että kahdeksan vuoden päästä kilpailijasi on sinua 10 kertaa suurempi.
Agressiiviset kasvustrategiat eivät kuulu suomalaiseen bisneskulttuuriin, vaikka täällä vannotaankin innovaatioiden synnyttämien uusien Nokioiden nimiin. Jos tästä jotakin opittavaa on, se on, ettei vaatimattomuus synnytä suuruutta. Monet tapaamani yrittäjät syyllistyvät samaan perisyntiin:
Jos tämä tuote kerää suosiota ja ja bisnes kasvaa niin mikäs siinä. Ei minua haittaa rahantulo, mutta ei minun sovi sitä avoimesti tavotella.
Kun maailmalla on kovempi kilpailuvietti ja kilpailukulttuuri, ei tyytymisellä pitkälle pötkitä. Tyytyminen on nykytilassa pysymistä, tyytyminen on kehityksen ja kasvun arkkivihollinen.

Miksi tyytyisit mihinkään suuruutta vähempään?

5 kommenttia:

  1. Samaa meitä. Kyllä tavoitteet pitäiSi aina asettaa aika korkealle. Jos tavoite on liian reaalinen jäävät sen eteen tehdyt ponnistelut liian vähäisiksi.

    Mikäli huiman tavoitteet aikaansaamiseksi saadaa mobilisoitua peljon puristusta voidaan kutenkin saavuttaa paljon.

    Jos tavoite on vain saavuttaa paljon saavutetaan lopulta vain vähän.

    Tämä puhe on helppoa, kun kohteena on vaikka b-to-b asiakkaamme. Vaikeeksi asian tekee se havainto, että omassa yritystoiminnassa kovien tavoitteiden asettaminen kaatuu aina siihen yhteen ja samaan, eli "yltiörealismiin".

    Näin ollen tarvitsin itsekin sparrausapua tavoitteen asetannassa ja tavoitteiden saavuttamisessa.

    VastaaPoista
  2. Jatkan vielä asimerkillä, jossa korkea tavoite täyttyi.

    Olimme kumppanimme kanssa myyntikeikalla ja ajatuksena oli tarjota asiakkaalle jotain uutta ja selvästi mitattavaa lisäarvoa. Kumppanini on jopa itseäni suurempi moottoriturpa ja meni suu vaahdossa lupaamaan asiakkaalle erään tuotteen/proSessin toimivan nopeasti ja helposti. Tuosta vaan. Hikoilin vieressä tietäessäni, että nimenomaan minun yritykseni haasteeksi jäisi lunastaa annettu myyntiväittämä.

    Kutenkin monien mutkien jälkeen sain ratkaisun toimimaan ja asiakas säästi 150-200 työtuntia/vuosi.

    Se miksi lopulta pääsin tavoitteeseen oli myynnin nälkä ja tilanne jossa asiakaslupaus livahvi kumppanini suusta. Myyntitilanteessa minulla ei ollut hajuakaan ratkaisumallista ja siitä onko kyseinen asia edes ratkaistavissa. Jouduin yrittämään, koska en voinut asettaa kumppaniani noloon asemaan myöntämällä, ettemme itseasiassa tiedä ratkaisua vielä lainkaan. Asiakkaalle annettin kuitenkin kuva siitä, että ratkaisemme vastaavia caseja jatkuvasti

    Loppuratkaisu olikin sitten ensimmäisiä lajissaan tietyllä toimialalla Suomessa.

    Se mikä esimerkkitapauksessa meni pieleen oli tuotto. En osannut hinnoitella tuotetta oikein, joten se tuottaa edelleen yritykselleni vain keskilaskutuksen verran. Tuotekehittelykustannuksia myynnin kate ei tule koskaan kattamaan.

    VastaaPoista
  3. Kasvustrategioilla voi olla monia motiiveja. Hallitus ja lobbarit haluavat että uusia kasvuyrityksiä syntyy liukuhihnalta ja monissa markkinointijulkaisuissa kerrotaan, jos et kasva niin yrityksesi taantuu.

    Ihminen on kuitenkin eriskummallisen mukavuudenhaluinen. Kun firmalla menee hyvin, autot on uusittu ja neljäs etelänmatkakin on jo tänä vuonna tehty, tahtotila firman kasvattamiseen saattaa hiipua hyvinkin nopeaan.

    Rahan tärkeys ja tavoittelu ulottuu vain tiettyyn kyllästymispisteeseen, jonka jälkeen on syytä miettiä osaisiko joku muu viedä firmaa vieläkin pidemmälle.

    Suuruutta vähempäänhän ei kannata tyytyä, muuten saat raataa vuodesta toiseen minimipalkalla.

    VastaaPoista
  4. Alkuperäinen Spolskyn kirjotus mielestäni herättää kysymyksen yrityksen kasvustrategioiden dynamiikasta. Voiko hitaalla kasvulla saavuttaa suureuden?

    Kai, osut naulan kantaan motivaattoreista firman kasvattamisessa. Menestyksen jälkeen kukaan ei tarvitse enempää. Kysymys on siitä, mikä on kellekkin menestystä: mukavat tulot vai pörssilistaus NASDAQ:iin.

    Jos yritystä kehitettää omaksi työpaikakseen, tulee maha varmasti täyttymään jo ennen miljoonatuloja. Jos yritystä kuitenkin kehittää nimenomaan yrityksenä, ei raja tule vastaan yhtä nopeasti.

    Kytkös alkuperäiseen ajatukseen on: jos sinä kasvatat firmaasi maltillisesti ja kilpailijasi aggressiivisesti, voitko sinä voittaa?

    VastaaPoista
  5. Anonyymi, hyvän esimerkkisi myötä aloin pohtimaan lukeneeni samansuuntaisia ajatuksia. Netin syövereistä löysin perusinsinööri Veijo Miettisen ajatukset aiheesta vuodelta 2004:

    "Jos kauppaa ei muuten saatu, niin luvattiin mitä asiakas pyysi.

    Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen tultiin häntä koipien välissä kotiin kertomaan, että ihan pikkaisen jouduttiin poikkeamaan annetuista ohjeista, mutta kauppa saatiin. Ja sitten suomalainen insinööri ja sorvari tekivät sellaisen koneen, joka asiakkaalle oli luvattu. Nyt ei poiketa spekseistä, mutta ei kyllä kauppojakaan saada."

    http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/veijo/article27160.ece

    Kun kerran ollaan itsensä ylitetty, niin siitä pitäisi ottaa jatkossakin kaikki irti. Kalliin räätälöinnin tekeminen ilmaiseksi ei ikinä tuota itseään takaisin, mutta rohkean uuden ominaisuuden tekeminen tuotteeseen voi tuottaakkin.

    VastaaPoista