11.11.2009

Kylmää Kukkoa, kiitos!

Kävin eilen lähi-Siwassa ostoksilla ja päätin ottaa kurkun kostukkeeksi oluen. Valintani osui Laitilan panimon Kukkoon, kunnes huomasin, että olutta on myös kylmässä.
Kylmäkaapista löytyi tasan yhtä olutta, Karhua. Sitä olikin sitten kaappi täynnä.
Pöyristyneenä olutmerkkien välisestä eriarvoisuudesta painelin myyjän juttusille. Pyysin myyjää katsomaan siideri(kylmä)kaappia, jossa oli kaikkia laatuja tasaisesti ja ehdotin, että oluenhimoisia asiakkaita palveltaisiin samalla kunnoituksella.
Ei me voida, kun se on Koffin kaappi. Jos siellä on Hartwallin tai muiden oluita, niin saamme kyllä kuulla! Voin tietenkin laittaa palautetta eteenpäin, että kauppa voisi hankkia oman, omistamansa jääkaapin oluelle, jotta sitä voisi olla useaa laatua kylmässä.
Jestas sentään. Kauppias oli päättänyt säästää reilun tonnin, jotta en saisi haluamaani olutta kylmänä. Valmistaja taas pelasi sen varaan, että heidän oluttaan menee reilun tonnin verran enemmän, koska se on kylmää. Kauppiaan asiakaslähtöisyyden taso paljastui.

Pikkumaisuus tuhoaa asiakaslähtöisyyden. Jos pyrit loistamaan palvelulla, älä säästä sellaisissa asioissa, jotka hankaloittavat asiakkaasi arkea.

1 kommentti:

  1. Tuo on kaupan kannalta aika monimutkainen asia etenkin noiden isojen ketjujen kohdalla koska erityisesti PK-liikkeissä kaljakuskit hoitavat myös hyllytyksen ja voisi kuvitella että sopimuksissa on molemminpuolin muitakin sekalaisia vaatimuksia.

    Toisaalta kesällä 2008 HS uutisoi siitä kuinka monet kaupat luopuvat kylmän oluen myynnistä, mutta kuulemma tuolloin ainakin S-ryhmässä nimenomaan oli suunnitelmissa pyrkiä luopumaan painomoiden kaapeista jotta myyntitila saataisiin omaan hallintaan.

    HS.fi: Yhä useampi kauppa luopuu kylmän oluen myynnistä

    VastaaPoista