6.1.2009

Viivyttely ja lykkääminen ovat kalliita paheita

Tutkijoiden mukaan tehtävän vaativuuden tuntu on huomenna vain puolet siitä mitä se on tänään. Ihminen kokee, että hänen on puolet helpompi mennä kuntosalille huomenna kuin tänään. Sama pätee kustannuksiin. Huomenna maksettava tuntuu puolet pienemmältä.
Tutkimus selvittää hyvin, miksi saamattomuutta esiintyy. Tätä vastaan kamppailemaan on tehty jopa nettisivusto, jossa voit asettaa omalle saamattomuudelle hinnan.

StickK.com palvelussa voit tehdä lupauksen laihduttaa. Lupauksessa on enemmän pontta, kun sen pitämiselle asetetaan hinta.
Peter Lewis on luvannut lopettaa polttamisen. Hän on lyönyt tuhannesta dollarista vetoa, että pysyy päätöksessään. Hän on lisäksi määrännyt, että mahdollisesti hävityt rahat annetaan anti-hyväntekeväisyyteen, hänen tapauksessan tuetaan George W. Bushin presidentillistä kirjastoa.
Palvelun tuottaminen on ihmisiä suorittamassa tehtäviä. Koska tehtävän tekeminen huomenna tuntuu pienemmältä pahalta kuin tehtävän tekeminen tänään, on palvelun suorittajalla kiusaus lykätä tehtävää.

Lykätty tehtävä tarkoittaa töiden kasaantumista ja rahantulon lykkääntymistä. Toisin sanoen rahaa ei ole, mutta töitä on liikaa. Tilanne on erityisen huono palveluyrittäjälle.

Tehtävä tulee suoritetuksi tänään, jos lykkäämisen hyödyt eliminoidaan.
  • Tehtävän suorittaminen huomenna on todistetusti hankalampaa tai
  • Tehtävän lykkääminen aihettaa konkreettisen kustannuksen
Palvelun tuottajan kannattaa rakentaa palveluprosessinsa siten, että tehtävän tekeminen ajoissa on kaikin tavoin kannattavaa. Kannattavuutta voidaan korostaa tekemällä tehtävän suorittaminen myöhässä erityisen epämiellyttäväksi. Keppi ja porkkana ovat kautta historian toimineet hyvinä motivaattoreina.

Palveluyrittäjä tai palvelujohtaja, rakenna palveluprosessisi sellaiseksi, että työt kannattaa tehdä aikataulun mukaan. Muuten ihmismieli saa työntekijäsi lykkäämään töitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti