17.1.2009

Tilaisuus tekee yrittäjän

Tilaisuuksia mahtavaan bisneksentekoon on tarjolla meistä jokaiselle päivästä toiseen. Harva osaa tarttua tilaisuuteen ja tehdä sen avulla rahaa. Syntyvät tilanteet ovat usein sellaisia, että ne hyödyttäisivät kaikkia osapuolia: ne eivät usein ole perinteistä myyjä-ostaja kaupantekoa.

Yritykseni tuotti jonkin aikaa sitten Palvelun franchising-ketjulle. He olivat tyytyväisiä ja kaikki oli hyvin. Itselleni poikkeuksellisesti löysin kuitenkin mahdollisuuden tehdystä kaupasta. Yhdessä asiakkaan kanssa pyöräytimme Palvelusta ketjun yrittäjille räätälöidyn, todella pitkälle tuotteistetun version.

Tämä räätälöity version Palvelusta oli helppo myydä ja helppo ostaa. Se oli todella hyvin kohdennettu. Lisäksi sain ketjusta minua suosittelevan markkinoijan ja myyjän. Alussa oli tilaisuus ja yrittäjä, lopussa tarjooma ja kaupankäynti.

Tämän esimerkin jälkeen osasin samaistua Jari Sarasvuon Talouselämässä esittämään ajatukseen.
... Hän tekee samalla kertaa palveluksen moneen suuntaan. Se on tuskin haitaksi bisneksillekään.

Miten Sarasvuo itse sanoikaan: ”Paljonhan tämä on sitä, että hyödynnän tilaisuutta.”

http://www.talouselama.fi/henkilokuvat/article163317.ece
Yrittäjäkin fakkiutuu helposti. Silloin ei enää nähdä metsää puilta ja oma tarjooma tuntuu kiveen hakatulta. Yrittäjän pitäisi koko ajan haistella uusia tilaisuuksia ja iskeä hanakasti kiinni, kun haistaa mahdollisuuden tehdä hyviä katteita kohtuullisellä työllä.

Tilaisuutta kuvaa hyvin, että se loppuu. Tilaisuuksia tulee ja menee. Tämän takia yhteen tilaisuuteen voi tarttua vain kerran. Koska niiden näkeminen ja niiden hyödyntäminen tuntuu olevan kovin vaikeaa, on mahdollisuuksia rahantekoon koko ajan joka puolella.

Yrittäjä, älä anna itsesi fakkiutua, vaan hae aktiivisesti uusia tilaisuuksia. Hyödynnä tilaisuutta niin, että joku muukin hyötyy. Silloin saat osaksesi hyvää tahtoa ja istutat seuraavan tilaisuuden siemenen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti