21.1.2009

Optimoi onnea valitsemalla asiakkaasi

Pareton periaate, eli 80-20 sääntö pätee asiakkaisiin. 20% asiakkaista vie 80% ajastasi ja 20% asiakkaistasi tuo 80% tuloistasi. Ne 20% eivät taida olla samat asiakkaat, eihän?

Lähes kuka tahansa asiakkaiden kanssa työskentelevä osaa helposti luetella ainakin kolme asiakasta, jotka vievät paljon enemmän kuin tuovat. Usein ongelma on myynnin, mutta palvelualalla ongelma korostuu tuotannon puolella. Tietyt veijarit vaativat ja vaativat, kun toiset tyytyvät siihen, mitä haluatkin tarjota.

Koska helppoa ja mukavaa asiakasta on helppo ja nopea miellyttää, hän tuo usein enemmän katetta. Sitäpaitsi kohtaaminen tällaisen asiakkaan kanssa antaa energiaa ja vie eteenpäin. Hänen kanssaan on mukava työskennellä.

Kuitenkin ne ongelma-asiakkaat roikkuvat mukana päivästä toiseen ja kuukaudesta toiseen. Yleensä ongelma on psykologinen: vaikka tiedät asiakkaan olevan piikki lihassasi, et uskalla sanoa sitä hänelle. Onneksi on muitakin keinoja.
Hinnoittelu on yksi yrittäjän vahvimmista aseita. Kehitä hinnastoosi muutama uusi palvelumaksu, jotka rokottavat juuri ongelmatapauksia. He joko tajuavat hienoisen viestisi tai moninkertaistavat tuottamansa katteen.
Kun panostat systemaattisesti ikävien asiakkaiden kitkemiseen ja mukavien asiakkaiden palvelemiseen tulet päivä päivältä kotiin muikeampi hymy huulillasi. Pyri löytämään lisää mukavia palveltavia. Yrittäjänä saat valita, kenen kanssa teet kauppaa. Varo vain karsimasta pois tuottavinta viidennestä.

Uskalla kertoa, millaisia asiakkaita kaipaat. Uskalla uudistaa asiakasrekisteriäsi aika ajoin niin, että pääset parempiin tuloksiin ja parempaan henkilökohtaiseen tyytyväisyyteen. Yrittäjänä on vain sinusta itsestäsi kiinni, miten mukavaa duunin paahtaminen on.

1 kommentti:

  1. Joku asiantuntija taannoin sanoikin, että jos asiakas on oikeasti aivan mahdoton, niin johtajan olisi syytä antaa sille "potkut". Se on yleensä kuulemma päätös jota ainakin työntekijät arvostavat.

    VastaaPoista