19.1.2009

Markkinointiosasto on merkki epäonnistumisesta

Mainostoimisto suunnittelee asiakkaalle suunnatun viestin ja lupauksen markkinointiosaston toimesta. Jos mainostoimisto osaa duuninsa, asiakas innostuu ja ostohalu herää. Hyvä, eikö vain? Tilanteessa on hyvää ainoastaan mainostoimistoyrittäjälle. Kun kauppa ei käy odotetulla tavalla, mainostoimistolle annetaan lisää rahaa ja samaa kehää kierretään yhä uudestaan.

Markkinointiosasto elää tyypillisesti omassa maailmassaan. He eivät arvosta ja kuuntele myyjää, joka kuitenkin vastaa asiakkaan kysymyksiin ja pyytää asiakkaalta rahaa. Myyjän pitäisi tietää, mitä asiakas haluaa, mutta tämä on usein ristiriidassa markkinoinnin maailmankuvan kanssa. Myyjän realismi rikkoo markkinoinnin ympärille rakennetun gloorian.
Jari Parantainen kuvaa tilannetta osuvasti uudessa Sissimarkkinointi-blogissaan.

En usko, että myynnin ja markkinoinnin synkronointivaikeudet katoavat koskaan - ainakaan niin kauan, kun niitä hoitavat toisilleen täysin vieraat ihmiset.

Tämä on esimerkki ison firman tyypillisestä heikkoudesta. Ketterällä sissimarkkinoijalla on paalupaikka.

Sissi on oikeastaan myyjä, joka on opetellut markkinoimaan. Hän tietää aina, mitä on tullut luvanneeksi.

http://sissimarkkinointi.fi/2009/01/16/reika-myyjan-rapylassa/

Olkoon vastuullinen taho yrityksessä kuka tahaansa, saman henkilön tai tiimin pitäisi vastata myyntipuheen sisällöstä ja markkinoinnin lupauksista. Ainoa tapa tehdä kauppaa ja pitää asiakkaat tyytyväisinä on pitää nämä lupaukset samana.

Tarjoan halukkaalle ilmaisen liikeidean. Myyjän mainostoimisto tekee asiakkailleen tulosta. Myyjät eivät ehdi istua pohtimassa markkinointia, mutta jakavat mielellään omaa viisauttaan. Työskentelemällä suoraan myyjien kanssa ja tuottamalla heille niitä kontakteja, jotka he haluavat voit tehdä todella hyvää tulosta.

Mainosmies, perusta myyjän mainostoimisto. Panosta realismiin ja myyjän työn helpottamiseen. Siinä vasta luovuutta tarvitaankin. Erotut varmasti joukosta, kun kieltäydyt tekemästä töitä markkinointi-ihmisten kanssa.

2 kommenttia:

  1. Muuten hyvä kirjoitus mutta eihän tuo oikeasti ole mitään markkinointia. Aika moni markkinointiosastokaan on oikeasti MARKKINOINTIosasto. Mainontaa ja viestintää mutta ei markkinointia.

    Sääli että koko konsepti on saanut Suomessa niin suppean käsitteen.

    VastaaPoista
  2. Kiitos hyvästä kommentista arvon Anonyymi. Olet täysin oikeassa, syyllistyin välinpitämättömään yleistykseen markkinointi=markkinointiviestintä+mainonta. Vaikka näinhän asian laita ei ole.

    Koska tämä yleistys on niin yleinen akateemikot ovat haikailleet uuden termin perään. Heidän mielestään markkinointia voisi kutsua esimerkiksi marketologiaksi, jolloin se kuvastaisi enemmän termin varsinaista sisältöä ja pääsisi eroon sitä vaivaavasta huonosta maineesta.

    Ilmeisesti olen epäonnekas, kun suurin osa markkinointiosastoista joihin olen törmännyt ovat nimenomaan "pilipalimarkkinointiosastoja", eivät ansiokkaasti terävöittämiäsi MARKKINOINTIosastoja.

    VastaaPoista