30.12.2008

Valmistaudu asiakastapaamista varten käymällä läpi myymisen perusteet

Mokaan usein myyntimiehen tärkeimmän tilanteen: asiakastapaamisen. Ongelmana on perusjuttujen unohtaminen. Luotan itseeni ja karismaani hiukan liikaa.
Marssin asiakkaan luokse ja alan kysellä häneltä hänen yrityksestään ja tarpeistaan. Jatkan tapaamisesta tarjouspyynnön kanssa ja tarjoan asiakkaalle hänen tarpeitaan vastaavaa ratkaisua.
Näinhän sen pitäisi mennä, missä siis on ongelma? Ongelma on siinä, ettei asiakkaalla ole mitään syytä ostaa, saati ostaa minulta. Tapaamisen päätteeksi asiakkaalla on varmasti hyvä fiilis ja hän tuntee, että ymmärsin häntä. Onhan hän saanut puhua melkein koko ajan. Kuitenkin tärkeä osa kohtaamisesta jää puuttumaan: asiakkaan halu ostaa!

Asiakas täytyy saada haluamaan tuotettasi tai palveluasi, jotta hän ostaisi sen. Kun hän todella haluaa ostaa, voi kaupan usein päättää saman tien. Tilausvahvistus, ei tarjousta!

On olemassa ainoastaan yksi tapa saada myyntitapaaminen sujumaan kuten pitää: valmistaudu ja seuraa valmisteltelemaasi myyntipuheen runkoa. Jos et ole valmistautunut ja asettanut tapaamiselle tavoitteita, tapaaminen menee jutusteluksi. Kun seuraat omaa runkoasi, muistat tehdä kaiken oleellisen, eli sekä kuunnella että myydä!

Tee runko omaa myyntitapaamistasi varten. Tunnista myymisen vaiheet ja varmista, että käyt ne kaikki läpi. Varmista, että asiakas haluaa ostaa sinulta tai palaa muutama askel taaksepäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti