10.12.2008

Ennakkoluulot nakertavat tulosta

Sain opetuksen pakeillani käyneeltä myyjältä. Hänen ajattelematon ja ennakkoluuloinen käytöksensä sai minut ymmärtämään, että teen samaa jatkuvasti itse. Se tulee minulle kalliiksi.
Puoliväkisin myyntitapaamisen kanssani varannut myyjä tuli kylään toimistollemme. Olin tapojeni vastaisesti pukeutunut huolimattoman rennosti, päälläni vanha neule ja ulkoasu muutenkin huolittelematta. Sellaista tapahtuu, kun ei itse ole tapaamassa asiakkaita.

Myyjä kolkutteli ovea ja menin avaamaan. Hän katsoi ohitseni sisään tiloihimme. "Tulin tapaamaan Yrittäjää" myyjä ilmoitti jonnekin taakseni. "Se olen minä" vastasin. "Aijaa" tokaisi myyjä.
Kuten kuvitella voi, en ollut tämän dialogin jälkeen vastaanottavaisimmalla mahdollisella tuulella. Myyjä oli antanut ulkoasuni vaikuttaa häneen. En vastannut hänen ennakko-odotustaan, joten hän päätti olla arogantti minua kohtaan.

Myyjän jatkettua matkaansa pohdin tarinan opetusta, eli ennakkoluulottomuutta. En mielestäni ole ennakkoluuloinen asiakkaitani kohtaan kohtaamistilanteissa. Sen sijaan olen ennakkoluuloinen ennen kohtaamisia.

Uudistaessani palveluitamme tai kehittäessäni uusia palveluita jätän ennakkoluulojeni vuoksi jatkuvasti huomioimatta monia olemassa olevia asiakkaitamme. Päätän olla soittamatta heille tai päätän tarjota heille halvempaa vaihtoehtoa, koska "he silti haluavat sen, eikä heitä kiinnosta tämä".

Aina välillä päätän lyödä päätäni seinään ja myydä tietylle asiakkaalle jotakin, jota hän ei mielestäni varmasti arvosta ja osta. Lähes poikkeuksetta ennakkoluuloni on ollut täysin väärä ja esittelemäni vaihtoehdot ovat avanneet ovia uusille kaupoille ja lisätuloille. En uskalla yrittää laskea, miten paljon hölmöilyni on minulle tähän mennessä maksanut.

Älä päätä etukäteen mitä asiakkaasi haluaa. Esittele sen sijaan rohkeasti vaihtoehtoja asiakkaalle ja kysy suoraan, mitä hän haluaa. Saat myytyä kalliimman vaihtoehdon useammin kuin luulet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti