5.2.2010

Myynti on rutiinilaji

Myyntityö ei perustu luonnonlahjakkuuteen eikä luonteeseen. Myyminen on taitolaji siinä missä pianonsoittokin. Aivan kuten konserttipianistin, on myös huippumyyjän jatkuvasti ylläpidettävä taitojaan ja rutiinejaan. 

Kirjoitin syksyllä useamman kerran kylmäsoitoista Kylmäsoittokoulussa, jossa kohtasin omat demonini soittamalla ennestään tuntemattomille asiakkaille ennalta varoittamatta. Pienellä harjoituksella sopiva sävel löytyi, eikä puhelin enää pelottanut. Kuukauden soittotauon jälkeen kohtasin ikävän yllätyksen:
Sisäinen Huikkaseni oli myyntitykin sielun ravinnon puutteessa kuollut ja vienyt kylmäsoittotaidon mennessään!
Ei kylmäsoittoja koskeva tieto ollut mihinkään hävinnyt, vaan rutiini. Ilman rutiinia soittelusta tuli takeltelevaa ja epävarmaa. Jokainen puhelu hoitui hieman eri tavalla, eikä tapaamisia tullut lainkaan entiseen malliin.

Syy ongelmiin on selvä, sen näkee peilistä joka aamu. Jotta myyntityö toimii, on oltava rutiinia. Kun unohtaa perusasiat, ei kauppoja tule. Ei puhelimessa, ei tapaamisessa eikä kirjekyyhkyjen välityksellä.

Voit olla huippumyyjä vain, jos ylläpidät ja kehität taitojasi säännöllisesti. Toista myyntiprosessia A:sta Ö:hön, niin tärkeät perusasiat hoituvat rutiinin avulla ja voit keskittyä asiakkaaseesi. Oikoteitä ei ole, ei onneen eikä myyntikatteeseen. 

1 kommentti:

  1. Olen täysin samaa mieltä. Vaikeintahan tuo on, kun olet "osapäiväinen myyjä" (= yrittäjä) ja kaikki muut asiat tahtovat ajaa ohi prioriteetissa. Siksipä markkinointi- ja myyntiliekkiä pitäisi polttaa koko ajan tasaisella liekillä.

    VastaaPoista