9.2.2010

Uskotko tarpeeksi omaan tuotteeseesi?

Myyjänä sinun pitää tuntea oman tuotteesi hyvät ja huonot puolet. Vaikka sisäistätkin, ettei tuotteesi ole täydellinen, sinun täytyy uskoa tuotteeseesi täydestä sydämestäsi.
Ellet usko tuotteeseesi kykyyn pestä kilpailijoitaan markkinoilla, olet upottavassa suossa.
Usko omaan tuotteeseen on periaatteessa helppo testata, mutta käytännössä se vaatii aimo annoksen inhorealismia ja rehellisyyttä itseään kohtaan. Kysy itseältäsi seuraavaa:
Asetu asiakkaasi kenkiin. Kuvittele itsellesi se ongelma, jota tuotteesi lääkitsee. Kun nyt seisot siinä asiakkaasi saappaissa ja tuhlaat omia rahojasi, niin ostaisitko oman tuotteesi vai ratkoisitko ongelman jollakin muulla tavalla? Oletko aivan varma, ettet muka voisi keksiä parempaa, halvempaa tai yksinkertaisempaa ratkaisua?
Keksitkö jonkin paremman tavan? Oliko se jopa ilmeinen? Jos näin on, myyt aivan väärää tuotetta tai palvelua! Jos olet yrittäjä, kannustan tekemään muutoksia omaan tarjoomaan nyt heti.

On inhottavaa myöntää, ettei oma tuote tai palvelu ole kyllin hyvä. Erityisen syvältä se kirpaisee, jos olet alun perin itse kehittänyt sen. Päätös muuttaa oma tuote tai palvelu sellaiseksi, että sen itse ostaisi on pelottava, vihastuttava ja nöyryyttävä. Lohduttavaa on, että pitkän päälle siitä tulee hyvä mieli ja paremmin vetävä bisnes.

Ellet itse ostaisi omaa tuotettasi, se ei ole riittävän hyvä. Suunnittele asiakkaasi ongelmaan sellainen ratkaisu, jonka itse ostaisit hänen kengissään. Siirry myymään parempaa ratkaisua, niin olet onnellisempi ja teet parempaa bisnestä.

3 kommenttia:

  1. Puhut jälleen vahvasti asiaa! Kaikilla tuotteilla ja palveluilla on elinkaarensa (joskus erittäin lyhyt). Se vain on hyväksyttävä, samoin kuin se, että kilpailija voi itse asiassa olla oikesta parempi juuri nyt.

    VastaaPoista
  2. Jep! Joskus tällaiset itsestäänselvydetkin tuppaavat unohtumaan. Mä olen myyjänä nostellut heti kytkintä jos tuote on ollut huono. Mainosmiehenä sen sijaan huonojen tuotteiden kaupittelijat ovat yleensä niitä kaikkein parhaita asiakkaita!

    VastaaPoista
  3. Huonon tuotteen tai palvelun tunnustaminen taitaakin olla vaikeinta yrittäjälle, joka ko. tuotteen on joskus kehittänyt. Varsinkin, kun osana myyntityötä olet vuosikaudet opetellut etsimään oman tuotteesi hyötyjä ja uniikkeja ominaisuuksia verrattuna kilpailijoihin.

    VastaaPoista