8.6.2009

Ostamisen sietämätön vaikeus, osa 1

Myynnin pahimmat kardinaalivirheet oppii helposti välttämään ostamalla itse. Silloin törmäät mitä ihmeellisimpiin käytänöihin, jotka tekevät ostamisesta sietämättömän vaikeaa. Myynnin tarkoitus on tehdä ostamisesta helppoa, ei päinvastoin.

Yritin ostaa assistenttipalveluita Tamperelaiselta yritykseltä, joka myy nk. Virtual Assistant palvelua, eli etänä toimivaa assaria. Palvelu vaikutti peruskauralta, sitä sai ostaa kolmella eri tavalla: tunteina, tuntipaketteina tai projekteina.
Kyllä, hienoa. Ei mitään vaikeita malleja, vaan saan rauhassa ostaa yksittäisiä tunteja kenekään itkemättä.
Yritin turhaan löytää nettisivuilta hintaa, sillä eihän sellaista löytyny. B2B-kaupassa olisikin ollut yllätys, jos joku olisi uskaltanut julkaista hintansa.
Ei hätää, täällähän on yhteydenottolomake. Voin siis lähettää yritykselle viestin ja kysyä, paljonko heidän työtuntinsa maksaa.
Vastaukseksi tuntihintakyselyyn en saanut tuntihintaa, vaan vastakysymyksen.
Haluatko ostaa ihan tunteja, siis?
Kyllähän minä halusin. Kerroin sen saman tien vastausviestissäkin. Vastauksena ei suinkaan ollut tuntihinta, vaan seuraava ilmoitus.
Saat tarjouksemme ensi viikolla.
Eli tuntihinnan laskeminen juuri minulle kestää viikon. Jos palveluntarjoajalla käy tuuri, minulla saattaa vielä olla tarve assistenttipalveluille viikon päästä.

Myyntisi ja markkinointisi tarkoitus on helpottaa asiakkaan ostamista ja saada hänet ostamaan. Jos et tee edes perustuotteistusta, joudut joka kerta keksimään pyörän uudestaan. Tämä ei ole hyvää palvelua, vaan oman myyntisi tukityöllistämistä. Se ei auta asiakastasi ostamaan. Tuotteista palvelusi niin, että osaat sanoa niille hinnan miettimättä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti