10.6.2009

Ostamisen sietämätön vaikeus, osa 2

Kirjoitin aikaisemmin viikolla, miten ostamisen voi tehdä vaikeaksi panttaamalla hintaa viimeiseen asti. Tämä jatko-osa kertoo siitä, miten asiakkaan saa tehokkaasti karkoitettua, kunhan hänelle itsepintaisesti tarjoaa täysin väärää tuotetta.

Olen pitkään ja hartaasti etsinyt itselleni ulkoistettua kauppalopoa. Haluaisin löytää freelancerin, yrittäjän tai myyntipalveluita tarjoavan yrityksen, joka hoitaisi valmiin prosessin mukaisesti käytännön myyntityötä puolestani.

Myyjä, jonka kanssa asiaa olin jumpannut, otti minuun yhteyttä ja kertoi hyviä uutisia.
Löysin hyvän ja pätevän kaverin, jolla on paljon kokemusta ulkoistettuna myyjänä toimimisesta!
Olin syystä innoissani ja ajattelin, että pitkä etsiminen on vihdoin loppu. Kävimme siinä sitten keskusteluita, kunnes tajusin missä oikein mätti.
Yritin ostaa käytännön myyntityön tekemistä, mutta sitä minulle ei tarjottu. Minulle tarjottiin asiantuntijakonsulttia, joka pitkän tenttauksen jälkeen myönsi tekevänsä myös ihan tavallista myyntityötä.
Myyjä tiesi, että haluan toteuttavaa myyntivoimaa. Silti hän itsepäisesti lähti tarjoamaan minulle jotakin aivan muuta. Toimintaa kehittävää asiantuntijakonsulttia nimittäin.

Jos asiakkaasi haluaa ostaa sinulta lehmän, sinun ei kannata kaupata hänelle maatalouskonsulttia. Jos asiakkaasi pyytää sinulta tarjousta kanamunista, häntä ei varmasti kiinnosta oman kanalan osto.

Kaikilla asiakkailla ei ole samoja arvostuksia. Joskus asiakas haluaa ostaa halvinta mahdollista, joskus asiakas haluaa panostaa. Yksi asiakas haluaa parhaan mahdollisen ratkaisun, toinen helpoimman. Älä oleta asiakkaan haluavan samaa kuin sinä.

Kuuntele asiakastasi ja tarjoa hänelle mitä hän haluaa. Jos asiakkaasi ei oikeastaan tiedä mitä haluaa, sinun täytyy auttaa häntä ymmärtämään, ei tyrkyttää parhaaksi näkemääsi ratkaisua. Asiakkaan täytyy haluta tarjoamasi ratkaisu, jotta hän allekirjoittaa tilauksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti