3.5.2009

Mainostajan täysosuma

On olemassa yksi hetki, jolloin ihmiselle kannattaa myydä. Ammttilaiset puhuvat ostoikkunan aukeamisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ihminen on itse tunnistanut ongelman tai tarpeen, joka muuttaa tuotteesi tai palvelusi hänelle arvokkaaksi juuri nyt. Lompakko lävähtää auki.

Ajan melko paljon ja kuuntelen autossa radiota aina, kun en puhu puhelimessa. Haluan kuulla radioista musiikkia, mutta varsinkin aamuisin jokaisella kanavalla höpötetään aivan liikaa minun makuuni. Hätävarana autossa on jopa iPod, mutta sitä ei juuri tule käytettyä, kun olen liian laiska vaihtamaan sinne uutta musiikkia.

Vappuaaton aamuna tilanne oli sama, kuin usein ennenkin. Istuin autossa Ruoholahdessa ja vaihtelin radiokanavia. Yritin löytää edes yhtä, joka soittaisi musiikkia. Tuntui yhtä toivottomalta kuin yleensä aamuisin.

Siinä kirotessani, huomasin Porkkalankadun reunalla kaksi ihmistä pitelemässä banderollia. Banderollissa luki:
City is back
Kuuntele 99,4 MHz
Vanha klassikkoasema, vanha suosikkiasema. Radio virittyi saman tien taajuudelle 99,4 MHz ja ilokseni ilmoille kajahti musiikkia! Kanava sai paraatipaikan radioni pikavalinnoissa noin kolmessa sekunnissa.

Entä mikä on tarinan opetus? Näin massamainonta voi välillä onnistua. Löydetään joku suuresta massasta, jolla tämä ongelma on juuri nyt. Kuten minä aamuruuhkassa. Toisaalta ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä ei huomaa, ei välitä tai ei reagoi.

Jotta viestisi menisi perille, ihmisen täytyy olla jotenkin vastaanottavainen sille. Pyri löytämään tilanteet, jossa sinun kannattaa mainostaa. Autovakuutus kiinnostaa eniten autoa ostaessa ja kalja perjantaina. Yrityksissä budjetit on tehty ja kolmen vuoden leasingsopimukset uusitaan vain kolmen vuoden välein. On turha tuputtaa ihmisille jotakin, jota he eivät nyt halua tai voi ostaa.

Kun löydät tilanteen, jossa omat asiakkaasi kaipaavat palveluitasi, olet löytänyt mainostamisen kultahetken. Panosta mainoseurosi siihen, että sinut kuullaan juuri oikeaan aikaan. Näin jokainen eurosi tuottaa takuulla enemmän verrattuna haja-ammuntaan aamuruuhkassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti