9.5.2009

Eurovaalivoittaja

Ennustan, että parhaiten vaalimarkkinoinnissaan onnistuvat ne ehdokkaat, jotka pystyvät puhuttelemaan ihmisten arkea parhaiten. Kun muut puhuvat korkealentoista palturia, on helppo päästä läpi yksinkertaisella ja käytännönläheisellä viestillä.

Kuulin radiosta eurovaalimainoksen, jolla oli sopivan provosoiva sanoma.
Ruotsiin euro tai Ruotsi ulos EU:sta
Mainos yllytti minut tutkailemaan, mitä muilla ehdokkailla on tarjolla. Lopputulos oli surullisen ennakoitu, alla muutamia poimintoja.
Yhteen sovitetulla talouspolitiikalla tehokkaita investointeja ja järkevää elvytystä. Tehdään ilmastonmuutoksen torjunnasta bisnes. EU on kanavamme.

http://eurovaalit.sdp.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=44&Itemid=26
Eurooppalaisuuden hienous on se, että tällä hetkellä tällä mantereella on kansainvälisesti ajatellen paras reaalitilanne. Minulle Euroopan parlamentin koko juju on vahvistaa tätä realiteettia sekä Euroopassa että maailman laajuisesti.

http://www.umayya.fi/?page_id=136
Yhteisvastuu
- suomalaista elämäntapaa ja hyvinvointivaltiota puolustettava
- heikommat alueet tarvitsevat tukea, niin Suomessa, Euroopassa kuin maailmassakin
- EU:lle aktiivinen rooli globaalien kriisien ratkaisussa

http://www.anttikaikkonen.fi/9
Näillä kaikilla esimerkeillä on jotakin yhteistä. En hae sitä tosiasiaa, ettei mikään ole yhtä iskevä kuin radioesimerkkini, vaan sitä, ettei mikään niistä puhuttele minua. Kyse ei ole siitä, että ehdokkaat ajaisivat aivan vääriä asioita, vaan siitä, ettei mikään heidän myyntipuheestaan kosketa omaa arkeani.
Ihmiset äänestävät jo nyt heikosti EU vaaleissa, koska EU on niin kaukainen. Miksi ehdokkaat pahentavat asiaa esittämällä omat teemansa yhtä etäisesti?
Puhumalla ihmisten arkeen liittyvistä asioista ehdokkaat saisivat sanomaansa läpi. Heidän pitäisi kertoa, miten heidän ajamat asiat vaikuttavat sinun ja minun elämääni. Sitä kautta syntyisi kiinnostusta heitä, heidän asiaansa ja koko EU:ta kohti. Aivan sama pätee radiomainokseen.
Miksi minun elämäni olisi parempi, jos Ruotsissa olisi euro käytössä?
Minua kiinnostaa kaikista eniten minä itse. Mitä paremmin myyjä tai markkinoija pystyy puhuttelemaan minua, sitä varmemmin ostan. Markkinoi siis käytännön ja esimerkkien kautta, niiden ymmärtäminen ei vaadi ajatustyötä, vaan kolahtaa heti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti