9.3.2009

Mainos ilman tavoitetta on rahanhukkaa

On tiettyjä asioita joita asiakasta ei saa pakottaa päättelemään: mitä hyötyä tuotteestasi on ja miten se ostetaan. Silti mainos toisensa jälkeen jättää katsojan tai kuulijan kylmäksi: mainostaja ei pyydä meitä tekemään mitään. Ostohaluinen asiakas ei pääse ostamaan, vaikka lompakko jo odottaisi aukinaisena.
Katsoin sunnuntai-iltana televisiota kotona sohvalla. Pitkästä aikaa pääsin seuraamaan kokonaisen mainostauon verran kovalla rahalla ostettua viestintää. Rahaa on uponnut tuhansia tuhansien jälkeen ensin mainostoimistolle, sitten tuotantotiimeille ja lopuksi televisiokanavalle.

Luulisi, että kaikille kulutetuille tonneille haluttaisiin vastinetta, mutta ei. Viidestä mainoksesta yksi kehotti minua, katsojaa, asiakasta, toimimaan.
Lähestulkoon jokaisen mainoksen tavoitteena on edistää myyntiä. Toinen vaihtoehto on käännyttää ihmisiä uskomaan jotakin, joka hyödyttää mainostajaa.

Kun kerran ihmiset halutaan saada ostamaan, niin miksei sitä sanota? Mainoksen teho olisi huimasti parempi, jos katsojaa voitaisiin viedä askel lähemmäksi kauppaa. Muutamia esimerkkejä mahdollisista kehoituksista:
Käy hankkimassa omasi Stockalta

Tilaa näyte netistä osoitteesta xxx

Etsi lähin jälleenmyyjäsi osoitteesta xxx
Kallista mainosaikaa kehoitukseen kuluisi noin kolmesta neljään sekuntia.

Aloita mainoksesi suunnittelu siitä, mitä haluat mainoksen vastaanottajan tekevän. Suunnittele sitten mainoksesi sen mukaan, mitä potentiaalinen asiakas haluaa kuulla, jotta päätyy ostoksille. Varmista, että kerrot tarpeeksi selkeästi miten asiakkaasi tulee toimia, jotta hän saa tuotteesi. Kehoitus lopussa ei maksa ylimääräistä!

1 kommentti:

  1. Mainonnan vahvan teorian mukaan ihmisten käskyttäminen ostamaan lisää myyntiä. Heikon teorian mukaan mainonta ainoastaan tuo vaihtoehtoja tietoisuuteen, jotta ostopäätöksiä tehdään paremmalla tiedolla tarjonnasta.

    Valtavan suuri osa nykyään nähtävästä mainonnasta on brändimainontaa (aivan hirveä puolikielinen termi), jonka uskotaan lisäävän kuluttajien kokemaa arvoa tuotteelle. Mainoksen tarkoituksena on siis perustella tuotteen hintaa, joka saattaa yleisön mielestä olla liian kova.

    Ostakaa, ostakaa -tyyppistä mainontaa on nykyään aivan liikaa, jolloin muut keinot vaikuttaa saavat suuremman painoarvon. On epärealistista saada ihmisiä toimimaan välittömästi nähtyään/kuultuaan mainoksen. Tämän sijaan muistettavuus on tärkeimpiä attribuutteja mainokselle, koska se voi olla ratkaiseva tekijä ostopäätöksen ollessa ajankohtainen.

    Valtaosaa tuotteista tai palveluista ei osteta mainoksen kehotuksen seurauksena. Tällainen mainonta saattaa jopa aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia, koska käskyttäminen on ärsyttävää. Mainonnalla voi myös heikentää myyntiä, jos se aiheuttaa tarpeeksi negatiivisen reaktion yleisön parissa.

    Mainosta suunniteltaessa kannattaa paremminkin miettiä suhtautumista mainokseen monesta eri näkökulmasta. Hyvin pieni osa yleisöstä haluaa kuulla mainoksesi ja vielä pienempi osa on valmis reagoimaan siihen. Älä kuitenkaan polta siltojasi jäljelle jäävään enemmistöön yleisöstä, koska he voivat jatkossa olla potentiaalisia asiakkaitasi.

    VastaaPoista