Olen kehittänyt itselleni seuraavan työkalupakin periferiapalveluiden (eli kaikki ne oheispalvelut, jotka eivät ole päätuotteesi) tarjoamiseen:
- Tuotteista muutama suosituin oheispalvelu
Tuotteistamisen jälkeen myös oheispalveluita on mukana myydä ja tuottaa. Hommat toimivat ja katteet ovat kohdillaan. - Hinnoittele tuotteistamattomat oheispalvelut pilviin
Nostamalla tuotteistamattomien palveluiden hintoja niitä tilataan vähemmän. Kun hinta on sitä paitsi pilvissä, saat ainakin katteet kotiin jos tilauksia tulee. Itse teen käytännössä niin, että veloitan kovaa tuntihintaa ilman arvioita tai kattoja. - Kieltäydy tuottamasta hankalimpia oheispalveluita
Uskalla ottaa viimeinen askel ja ala kieltäytymään. Jos joskus muutat mielesi, voit aina tuotteistaa aikaisemmin ei-listalla olleet palvelut.
- Älä mainosta tuotteistamattomia oheispalveluitasi
- Älä lisää tuotteistamattomia oheispalveluita hinnastoosi
- Älä väitä myyntitilanteessa, että voit ongelmitta toimittaa tuotteistamattomat oheispalvelusi
Kun olet aloittanut tuotteistuksen, tee se loppuun asti. Muuten tuotteistamattomat oheispalvelut pilaavat huolellisen tuotteistustyösi tulokset. Oheispalvelulla voi olla kolme tulevaisuutta: tuotteistettu oheispalvelu, törkeän kallis oheispalvelu tai lopetettu oheispalvelu. Päätä jokaiselle oheispalvelullesi ennalta kohtalo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti