Kukapa ei olisi kuullut, että firman pitää erottua joukosta. Jos päätät perustaa tehtaan valmistamaan pyykinpesuainetta, tulee menestys olemaan kiven alla. Miksi? Koska pyykinpesuainetta valmistaa jo tuhat ja yksi muuta tehdasta. Jotta joku haluaisi valmistuttaa pyykinpesuaineensa sinulla, sinun pitäisi pystyä tarjoamaan jotakin enemmän kuin muut.
Kun pyykinpesuainetehtaasi onkin erikoistunut valmistamaan ainetta, joka on erityisen allergiaystävällistä tai nimenomaan Gore-Tex materiaaleille tarkoitettua tilanteesi on paljon parempi. Sinulla on jotakin, jota kaikilla ei ole.
Kuinkas sattui, naapurissa on teollisuustekstiilien pesula. He haluaisivat sinulta ihan erilaista pesuainetta: sen pitäisi olla halpaa ja tappavan tehokasta. Allergiaystävällisyys ei kiinnosta, eikä missään ole tippaakaan Gore-Texiä. Tässä vaiheessa moni yrittäjä murtuu ja alkaa valmistamaan taas uutta sarjaa.
Pesula lopetetaan ja tilalle aukeaa armeijalle vaatteita valmistava putiikki. He haluaisivat yhteistyökumppanin, jota voivat suositella asiakailleen ja tarve on taas uusi.
Tässä vaiheessa olet varmasti jo mukana kärryillä. On helppo yrittää miellyttää kaikkia, mutta se ei ole pitkäjänteistä.
Miellyttämisen luonnetta kuvastaa hyvin seuraava sanonta:
Kun kumarrat yhteen suuntaan, pyllistät toiseen.Eli jos haluat miellyttää yhtä, joudut väistämättä jättämään toisen kylmäksi. Sinun on valittava, ketä haluat miellyttää. Jos et missään vaiheessa uskalla valita ketä haluat miellyttää, et tule miellyttämään ketään.
Voit yrittää kumartaa joka suuntaan. Lopputuloksena on joko pystyssä seisominen, jolloin et ikinä pyllistä kenellekkään tai kiertävä liike, jolloin pyllistät vuorollaan jokaiselle.Jos yrität miellyttää kaikkia vuorotellen, tulet myös jättämään kaikki kylmäksi vuorotellen.
Jotta pystyt erottumaan joukosta ja saamaan kilpailuetua valitulla markkinalla sinun on tehtävä vaikeita päätöksiä. Sinun on valittava kenelle kumarrat ja kenelle pyllistät. Valinnasta on jaksettava pitää kiinni, vaikka joskus tekisi mieli alkaa pyörimään.
P.S. Osassa 2 käsittelen, miten myyjä voi hyötyä miellyttämisestä, tällä kertaa organisaatioiden sisällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti