12.2.2009

Palveluiden alihankinta ei ole mörkö

Palveluyrittäjälle alihankinta on aihe, joka usein kohtaa vastarintaa. Moni asiakas olettaa, että teet kaiken itse. Lisäksi työntekijät näkevät alihankinnan mörkönä: eihän kukaan muu osaa tätä tehdä ja jos osaa, niin menee duunit!

Vaikka vastarintaa tuleekin, alihankinnan hyödyt ovat kiistattomat.
  • Alihankkija maksaa sinulle vain, kun teetät hänellä työtä
  • Alihankkija vastaa työn tuloksista, etkä joudu maksamaan ylimääräistä jos alihankkijan työntekijällä on krapula
  • Alihankkijan kanssa voit tilata vähemmän, vaikka firma tekeekin voittoa
  • Alihankkija ei oleta sinun hoitavan kaikkea hänen puolestaan, vaan tekee kaikkensa, jotta tilaisit enemmän ja useammin
  • Alihankkijoiden kanssa yrityksesi skaalautuu ilman tuskia sekä ylös- että alaspäin tilanteen mukaan
Olen huomannut, että alihankkiminen on joskus hankalaa. Omat sääntöni alihankinnan teettämiseen ovat seuraavat:
  • Jos palvelun tuntee hyvin ja osaa määritellä hyvin, se on helppo alihankkia
  • Kun täysin samaa alihankintapalvelua tarjoaa usea eri toimija, et ota riskiä ostaessasi ulkopuolelta
  • Jos palvelun osa ei ole juuri se pieni osa, joka erottaa sinut kaikista muista, se kannattaa ehdottomasti teettää jollakin muulla
  • Mitä saturoituneempi markkina, sitä kannattavampaa alihankita on
Alihankinnan ei tarvitse tarkoittaa intialaisten kääpiökoodareitten armeijaa. Alihankkija voi olla toiminimellä toimiva henkilö, joka on paikalla tarvittaessa. Alihankinta voi olla myös hyvin määritelty palvelu isolta yritykseltä. Tärkeintä on, että sen käyttö on sinulle helppoa ja kustannustehokasta.

Palveluyrittäjä, mieti mikä osa toiminnastasi on oikeasti uniikkia. Mieti mikä on se lisä, josta asiakkaasi todella ovat valmiita maksamaan. Mieti sen jälkeen, miksi ihmeessä teet itse kaikkea muuta!

Firma on sinun, sitä ei kannata määritellä asiakkaiden tai työntekijöiden oletuksien mukaan. Se kannattaa määritellä sen mukaan, miten saat optimoitua työn ja katteen suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti