Sekä myyjä että markkinoija tietävät, että asiakas ostaa hyödyn, ei tuoteominaisuutta. Hän haluaa ratkaista ongelman tai maksimoida hyötynsä. Ostajaa ei kiinnosta, onko vempeleesi paras, kaunein tai suurin, kunhan hän saa siillä tarpeensa täytettyä.
Ostopäätös puolestaan syntyy, kun asiakas haluaa tuotteen. Sen jälkeen hän alkaa etsimään järkisyitä ostopäätöksen tueksi. Ostajalla on halu toimia rationaalisesti, vaikka päätös tehdään poikkeuksetta tunteiden pohjalta.
Myyjät ovat kauppojen päättämisen ammattilaisia. He tietävät, että kaupan päättämisen suurin este on ostajan epävarmuus. Kun ostaja tuntee olonsa varmaksi ja hänen kysymyksiinsä on vastattu, hänen on helppo ostaa. Sen kun pyytää kauppaa.
Tarkkaavainen lukija huomaa, että nämä kolme teesiä ovat perinteisen AIDA säännön mukaisesti IDA. Hyödyt luovat kiinnostuksen, Interest. Ostopäätös syntyy tunteisiin vetoamisen kautta, Desire. Kauppa syntyy, kun epävarmuustekijät on poistettu, Action.
Respetistä puuttuu ensimmäinen osa, huomio, eli Attention. Huomio saadaan tekemällä pysäyttävä lupaus. Kertomalla konkreettisesti, että asiakas saa jotakin jota muut eivät osaa, uskalla tai pysty lupaamaan.
Tästä saamme kehitettyä myyvien nettisivujen reseptin:
- Kaappaa kävijän huomio pysäyttävällä lupauksella
- Sytytä kävijän ostohalu vetoamalla tunteisiin, kerro miten parannat hänen elämäänsä
- Poista epävarmuustekijät ja tarjoa järkisyitä kertomalla yksityiskohtaiesti tarjouksestasi kävijälle
- Tee kävijästä asiakas pyytämällä kauppaa
Rakenna nettisivusi perinteisten myynnin ja markkinoinnin sääntöjen mukaan. Näin saat kauppaa, etkä joudu teknokraattien uhriksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti