Tero Auvinen Mercuri Internationalilta toisti toistamasta päästyään eräällä myyntityön kurssilla lentävää lausetta.
Jos tarve on olemassa, myynti on myöhässäMinulla kesti pitkään ymmärtää, miten voin soveltaa tätä omassa bisneksessäni. Perinteisesti tarpeen luominen on ollut markkinoinnin työnsarkaa. Myyjä astuu kuvaan, kun tarvetta jo on. Kunnon myyntipuheen tekemiseen pitää kuitenkin yhdistää sekä myyjän että markkinoijan taitoja.
Hyvä myyntipuhe:
- Luo tarpeen, eli tunnistaa ongelman
- Ratkaisee ongelman
- Päättää kaupan
- Mikä on ongelma?
- Miksi ongelmaa ei ole ratkaistu?
- Mikä on mahdollista?
- Mikä on muuttunut nyt?
- Mitä sinun pitäisi tehdä?
Uudenlaisen tuotteen tai palvelun myymisen pitää aina lähetä ongelman tunnistamisesta ja motivoimisesta, että asiakkaan kannattaisi ostaa. Tällöin myyjä pääsee toteuttamaan Auvisen oppia ja toimimaan oman myyntipuheensa copywriterinä. Vasta tämän jälkeen hän osaa kertoa markkinoijalle, miten myydään ja markkinoja saa materiaalinsa kasaan.
Kun haluat erottautua kilpailijoista, tee jotakin täysin uudenlaista. Tiedät onnistuneesi, kun asiakkaasi eivät osaa kaivata ratkaisuasi. Opit myymään omilla ehdoillasi ja pysyt aina tilanteen herrana. Ei pääse taantuma yllättämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti