4.12.2008

Ydinosaaminen arvolupauksen pohjana

Yrittäjän on usein vaikeaa tunnistaa oman firman arvolupaus. Erityisesti, jos se pitää yksilöidä ja kertoa mikä on numero 1. Pitäisi siis osata kertoa, mikä on suurin yksittäinen syy siihen, että asiakkaasi ostavat juuri sinulta.

Kun tämä keihäänkärki on tunnistettu, pitää vielä varmistaa ettei kilpailija voi kopioida arvolupaustasi niin vain. Tämän takia arvolupaus tulee rakentaa firman ydinosaamisen ympärille. Jos keskityt oikein kovasti tiettyyn asiaan, sinusta tulee siinä väistämättä paljon parempi kuin kilpailijoistasi.

Ydinosaamisen puolestaan tunnistaa siitä, ettei tunnu kovin pahalta ulkoistaa kaikki muut toiminnot firmassa. Jos ajatus ulkoistamisesta kirpaisee, tilanteesi on jompi kumpi seuraavista.
  1. Kyseessä on firman ydinosaaminen, sitä ei kannata ulkoistaa.
  2. Firmalla ei ole ydinosaamista, eli kaikki ulkoistaminen tuntuu pahalta.
Jos kyseessä on vaihtoehto 2, kannattaa toimia nopeasti. Mieti missä haluat olla paras ja ala keskittymään siihen. Tee tietoisesti vaikeita valintoja, jotka karsivat asiakaskuntaa. Kohta tunnistat, että tietty toiminto on firmasi sydän ja kaikki muu on tukitoimintoa. Silloin olet löytänyt ydinosaamisesi.

Tunnista miksi asiakkaasi ostaa sinulta. Kehitä tästä osasta toimintaasi vaikea kopioida ja keskity siihen. Kaiken muun joku muu voi tehdä vähintään yhtä hyvin ja halvalla kuin sinä itse.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti