31.12.2008

Vain konkreettisessa lupauksessa on voimaa

Nettisivut toisensa jälkeen pursuavat markkinointihöpöä ja konsulttisontaa, jossa kauniit ja suuret sanat helisevät kertomatta mitään. Niinkin helposti kuin tekemällä kokreettisen lupauksen ja kertomalla mitä oikeasti aiot tehdä asiakkaasi hyväksi erotut joukosta.
Autamme sinua menestymään
- Mainostoimisto
Kehitämme yhdessä liiketoimintaanne
- Ohjelmistotoimittaja
Nämä "iskulauseet" eivät kerro mitään siitä, mitä ko. firmat tekevät. Ohjelmistotoimittaja vie tämän vielä pidemmälle ja tarjoaa jotakin, jota en halua. En ymmärrä kuka haluaa ohjelmistotoimittajan kehittämään liiketoimintaansa? Se on mielestäni minun tärkein tehtäväni yrittäjänä.

Syyllistyn samalla tavalla itse usein kirjoittamaan liian korkealentoista tekstiä. Ryhdyn filosofiseksi ja mietin, miksi palveluitani loppujen lopuksi tarvitaan. Onneksi voin palata maan pinnalle esittämällä muutaman kriittisen kysymyksen, jonka avulla tunnistan höpöhöpön.
  1. Lupaako teksti asiakkaalle jotakin konkreettista ja mitattavaa?
    Tuplasti enemmän kontakteja, kolminkertainen kate tai esite päivässä ovat konkreettisia ja mitattavia lupauksia.
  2. Erottaako teksti lupauksen kilpailijoiden ja substituuttien lupauksista?
    Latteat lupaukset ovat taas höpöä. Ehdota oman lupauksesi mukaista kauppaa kilpailijallesi. Jos hän pitää sinua hulluna ja kieltäytyy, lupauksessasi on potkua.
  3. Onko lupaus uskottava?
    Teetkö lupauksestasi uskottavan esimerkiksi takuun tai aikaisempien esimerkkien kautta? Varmista, että lupaus tuntuu aidolta ja asiakkaalle jää mielikuva siitä, miksi pystyt pitämään lupauksesi. Nopea aikataulu tai edullinen hinta täytyy perustella, ettei asiakas oleta sinun hosuvan ja oikovan, jotta pystyt pitämään sanasi. Kukaan ei halua ostaa sutta.
Testaa läpäisevätkö nettisivusi ja esitteesi testin? Jos eivät, kannattaa miettiä mitä asiakkaalle jää käteen lukemisen jälkeen. Vain hyvä mieli ei riitä, kun asiakkaan pitäisi luovuttaa rahojaan sinulle.

Varmista, että voit tehdä asiakkaallesi konkreettisen ja mitattavan lupauksen, joka erottaa sinut kilpailijoista. Varmista, että lupaus on uskottava ja asiakas tietää, miten aiot pitää sen. Näin olet askeleen lähempänä kauppaa.

1 kommentti:

  1. Löysin lupauksen, jossa on potkua.

    http://www.puolet.fi/

    Care IT lupaa hoitaa tietokoneesi puolestasi puoli vuotta ilmaiseksi.

    Se todella erottaa tarjoajan kilpailijoista, mutta lupaus ei selitä miten yritys voi tarjota palveluitaan ilmaiseksi. He siis joko tekevät tappiota lupaamansa puolen vuoden ajan tai sitten heidän katteensa ovat hurjat. Firman liikevoitto on Inoan mukaan ollut alle 10%. Päätelkää itse.

    VastaaPoista