11.12.2008

Kristallinkirkas hyöty tuo kauppaa

Myyjä on usein onnellisemmassa tilanteessa markkinoijaan nähden. Myyjällä on käytössä yhteistä aikaa yksittäisen ostajaehdokkaan kanssa ja hän voi käyttää jopa tunnin potentiaalin johdattamiseksi kauppaan.

Markkinoijan ainoa väline on viesti. Viesti pitää kiteyttää lyhyeksi ja tehdä siitä kristallinkirkas. Saman tietää jokainen kylmäsoittoja tehnyt myyjä.
Jokainen meistä maksimoi tietoisesti tai tietämättään omaa hyötyä. Yrityksen nimissä ostoksilla olevilta tätä jopa odotetaan.

Tuotteesi tai palvelusi ominaisuudet voivat olla miten hyviä tahaansa, ne eivät lyö vertoja asiakkaalle tuotettavalle hyödylle. Jos lupaat asiakkaalle, että ratkaiset jonkin ongelman hänen puolestaan, hän on valmis avaamaan kukkaron nyörit.
Ei riitä, että viestit asiakkaallesi hyödyn, jonka olet hänelle tuottamassa. Se pitää viestiä kerralla oikein ja riittävän ytimekkäästi.
Jos osaat selittää äidillesi ratkaisusi liiketoimintahyödyn yhdellä lauseella olet onnistunut. Mikäli hyötysi on vaikeammin selitettävissä, tuotteesi tai palvelusi kaipaa viilausta.
Taitavana markkinoijana palvelet kenties pientä osaa markkinasta erityisen hyvin. Tämä ei ole syy myydä liian monimutkaista ja vaikeaselkoista tuotetta. Kaikkien ei tarvitse haluta tarjoamaasi hyötyä, mutta mitä useampi ymmärtää sen selkeästi, sitä enenmmän yhteydenottoja yritykseesi tulvii.

Kristallinkirkkaaksi kiteytetty hyöty avaa oven asiakkaan puheille ja tasoittaa tietä kauppaa varten. Avainhyödyllä saat myyjän paikalle perustelemaan miksi juuri kyseisellä asiakkaalla on palava tarve saada ostaa ratkaisusi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti