Rutiineista ja rutiinitöistä on kehittynyt kirosana useissa yrityksissä. Rutiinityöt ovat hanttihommia, joita tärkeät asiantuntijat ja kiireiset johtajat välttävät kuin ruttoa.
Konsultit ovat tehneet rutiineilla rahaa nimeämällä ne uudestaan. Jokainen johtaja on kiinnostunut prosesseista ja pitää niitä liiketoiminnan kannalta tärkeänä.Mikä tämä maaginen prosessi sitten on? Sehän on määritelty tapa tehdä jokin asia kerta toisensa jälkeen samalla tavalla. Kuullostanee tutulta.
Esimerkiksi myynti ja markkinointi nojaavat täysin rutiineihin. Ellei myynnin rutiineja suoriteta, mitään ei tapahdu. Ellei markkinoinnin rutiineja suoriteta, mitään ei tapahdu.
Voit toki luottaa huippumyyjiesi lennosta improvisoimiin menetelmiin, jotka vaihtuvat tiuhempaan kuin kalsarit.Jos yrityksessäsi on toimiva ja tuloksekas rutiini esimerkiksi puhelinmyyntityölle, se tarkoittaa, että osaatte tehdä puhelinmyyntityötä ja voitte tehdä sitä säännöllisesti. Ellei rutiinia ole, tulokset ja koko suoritus perustuu tietyn työntekijän tai itse yrittäjän motivaatioon ja fiilikseen.
Rutiini nostaa todennäköisyyttä, että homma tulee tehtyä.Rutiinit ovat muutenkin hyödyllisiä ja edullisia yritykselle tai yrittäjälle:
- Rutiini on helppo opettaa uudelle työntekijälle. Näin työntekijä pääsee tekemään tulosta alusta asti.
- Rutiini on helppo ulkoistaa toisen yrityksen hoidettavaksi. Saamasi hinta ulkoistuksesta ei sisällä suuria riskilisiä ja tiedät mitä saat, kun työ on etukäteen määritelty.
- Rutiini helpottaa johtamista, koska tiedät mitä kenenkin pitäisi olla tekemässä.
Dokumentoitu rutiini = prosessi. Kuten "rutiini" on "prosessi" myös kirosana monelle. Monet eivät myöskään miellä markkinointia ja myyntiä prosesseiksi, mutta niiden tulisi olla juuri sitä. Rutiini/prosessi ei pelkästään helpota hommia, vaan tekee ne myös ennustettaviksi.
VastaaPoistaHyvä kirjoitus!
VastaaPoistaLisäksi myös Pekka osuu naulankantaan: "ennustettavuus" ja "mitattavuus" ovat varmasti äärimmäisen tärkeitä asioita yrityksen johdolle.
Hyvin paljon samaa mieltä kanssasi.
VastaaPoistaSilmääni kuitenkin pisti yksi asia. Mihin perustat tämän väitteesi?
"Voit toki luottaa huippumyyjiesi lennosta improvisoimiin menetelmiin, jotka vaihtuvat tiuhempaan kuin kalsarit."
Itse kohtaamani huippumyyjät tekevät työtään hyvin rutiinimaisesti ja systemaattisesti. Rutiini on joko improvisoitu tai tietoisesti kehitetty, mutta se ei muutu mielialan mukaan. Jos myyjä vaihtaa rutiiniaan kalsareita useammin, niin takaan, että myyjä ei pääse huippumyyjäksi.
Improvisaatio tulee myyntiprosessin sisällä mm. kysymysten valinnassa, asettelussa, teemojen valinnassa, asiakaskohtaisten hyötyjen esittämisessä. Näissäkin pohjalla on kuitenkin tietynlainen rutiini.
- Klemmaritehtailija
Kiitos hyvistä näkökulmista!
VastaaPoistaPekka: Ennustettavuushan on mitä haetaan. Silloin tiedetään, että ensi kuussa tulee myyntiä samalla panoksella saman verran kuin tässäkin kuussa. Jos myyntiä halutaan kasvattaa, niin on helppo laskea, kuinka paljon enemmän pitää panostaa.
Paper Clip Maker: Sait minut kiinni verekseltään. Huippumyyjät ovat (lähes) aina hyvin rutinoituneita ja toimintatavan vaihtaminen kielii siitä, että tuloksentekokyvyssä on vielä parantamisen varaa.
Se mitä oikeastaan halusin sanoa on, että moni vähemmän myyntiorientoitunut yritys luottaa myyjiinsä, eikä vaadi rutinoitua, prosessinmukaista työntekoa. Yrityksen paras myyjä on usein yrittäjälle tai johtajalle huippumyyjä, vaikkei oikeastaan sitä olisikaan. Jos myynti- ja markkinointityö kuitenkin hoidettaisiin rutiinien avulla, kaikilla olisi mahdollisuus kehittyä ja auttaa toisiaan kehittymään.