30.1.2010

Näin nakitat paskaduunit alihankkijallesi tai pääset niistä kokonaan eroon

Olen pitkään toimittanut palvelua, jossa kaikki alihankkijoiden osatoimitukset ovat käyneet minun kauttani ennen loppuasiakkaalle päätymistä. Tyypillisesti toimituksiin on tehty pyynnöstäni muutoksia, korjauksia tai parannuksia. Tai niinhän minä luulin...
Ruoskin alihankkijoita ja heidän luomuksiaan, koska olisin itse tehnyt eri tavalla. Loppuasiakkaalle toimittamillani korjaus- ja tarkastuskierroksilla ei ollut mitään merkitystä, sillä ne eivät muuttaneet lopputulosta paremmaksi tai huonommaksi. Ne vain muuttivat itsetarkoituksellisesti lopputulosta.
Tosin tarkistus- ja korjauskierroksilla oli monia muita vaikutuksia toimitusprojekteihin.
  1. Minulta kului toimitusprojektiin enemmän aikaa
  2. Alihankkijalta kului toimitusprojektiin enemmän aikaa
  3. Alihankkija oppi nopeasti ulkoistamaan vastuun omasta työstään minulle ja laatu heikkeni
  4. Asiakas sai odottaa toimitusta pidempään
  5. Asiakas joutui maksamaan palvelusta enemmän
Ongelma oli loppujen lopuksi todella helppo lääkitä. Määräsin alihankkijan toimittamaan osansa suoraan asiakkaalle, saamaan palautteensa suoraan asiakkaalta ja sumplimaan korjaukset ja muutokset suoraan asiakkaan kanssa. Itse jäin vain tarkkailemaan, mitä tapahtui. Ainoa tarvittava muutos prosessiin muuten oli, että kerroin asiakkaalle etukäteen, että alihankkija tulee olemaan suoraan yhtydessä häneen asian X ja Y tiimoilta.

Prosessimuutoksen tuomat höydyt sen sijaan olivat merkittävät. Minä, alihankkija ja asiakas säästimme kaikki aikaa. Kaikki muutos- ja korjaustyöt muuttuivat työläästä riippakivestä sujuvaksi dialogiksi. Lisäksi stressin määrä pieneni, kun toimituksen liikkuvien osien ja keskenäisten riippuvuuksien määrä väheni.

Kun ulkoistat työtehtävän, ulkoista myös siihen liittyvä vastuu ja paskaduuni. Muuten joudut kärsimään alihankinnan teettämisestä, vaikka halusitkin hyötyä. Ellei alihankkijasi kykene toimittamaan suoraan asiakkaalle ilman kädestäpitelyä, vaihda alihankkija parempaan.

2 kommenttia:

  1. Olet varmasti oikeassa. Mutta eikös ihannetilanne olisi, että sinä ja alihankkijasi toimisivat "virtuaaliorganisaationa", jossa vain on kullekin osakokonaisuudelle määriteitellyt vastuuhenkilöt (riippumtta siitä, mikä firma heille palkan maksaa)? Näin ei asiakkaan tarvitsisi olla edes tietoinen alihankkijoista ja kokonaistoimittajan roolistasi olisi asiakkaalle enemmän lisäarvoa.

    VastaaPoista
  2. Virtuaaliorganisaatio on varmasti se paras vaihtoehto. Oma ongelmani on syntynyt siitä, että alihankkijoiden pitäsi edustaa yritystäni loppuasiakkaalle, jolloin kaikki sähköpostiosoitteista lähtien pitäisi miettiä kuntoon, jotta asiakas näkee yhden yhtenäisen rintaman.

    Back-office tehtävät työt ovat asia erikseen, niihin on helpompi rakentaa saumattomasti toimiva virtuaaliorganisaatio.

    Pekka ja muut lukijat, onko teillä kokemuksia asiakasrajapinnassa toimivan virtuaaliorganisaation rakentamisesta? Mitkä ovat olleet haasteenne ja ratkaisunne?

    VastaaPoista