Usein palveluita ei suinkaan suunnitella asiakasta varten, vaan tavalla tai toisella itseään varten. Pohdin tätä, kun autoin tuttavaani paketoimaan osaamistaan myytävään muotoon. Palvelun voi mielestäni suunnitella kolmella eri tavalla.
- Asiakasta varten sellaiseksi, että se vastaa asiakkaan tarpeita ja arvostuksia
- Itseään varten sellaiseksi, että palvelun haluaisi itse ostaa
- Itseään varten sellaiseksi, että palvelun haluaa tuottaa itse
Mikäli et kerta kaikkiaan osaa tehdä sellaisia palvelukonsepteja, joita et itse haluaisi ostaa, sinun lienee hyvä vaihtaa kohderyhmää. Kaikki eivät halua tehdä tiliöintejä itse tai panostaa työhuoneensa designeen. Jotkut haluavat halpaa, toiset kallista. Monimuotoisuuden pitäisi olla sinulle mahdollisuus, älä jää junnaamaan väärän kohderyhmän kanssa.
Myy palvelusi sellaisille henkilöille tai yrityksille, jotka ovat tavalla tai toisella samassa tilanteessa kanssasi. Yksinhuoltaja arvostaa käytännönläheisyyttä ja edullisuutta, toisin kuin hienostorouva. Silti molemmat ovat naisia ja ostavat vaatteita.
Esimerkiksi urheiluvälinekaupan avanneet intohimoiset urheilijat tekevät juuri näin, he myyvät saman kiinnostuksen omaaville asiakkaille. Tosiasia että haluat kuollaksesi itse ostaa oman palvelusi tekee siitä helpomman myydä. Uskot 100%:sti palveluusi ja se näkyy!
Jos itse tulet tuottamaan palvelun, sinun täytyy tietenkin ottaa huomioon myös omat mieltymyksesi. Muovaa palvelusi niiden mukaisesti, mutta älä missään nimessä anna kohdan yksi unohtua. Joudut punnitsemaan toisiaan vasten taloudellisen kannattavuuden ja työn mielekkyyden.
Ovat motivaattorisi mitkä tahansa, tunnista ne. Jos yrität myydä viinitastingeja absolutisteille siitä ei tule mitään, vaihda silloin kohderyhmää janoisempaan.
Suunnittele palvelusi asiakkaitasi varten, niin niistä tulee tuottoisia. Muuten joudut muovaamaan asiakaskuntaasi myöten kaiken sopimaan omiin edesottamuksiisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti