11.3.2009

Jos tunnet säännöt, saat rikkoa niitä

Tietyn toimialan säännöt täytyy tuntea, että niitä kannattaa rikkoa. Opi ensin ymmärtämään mistä toimialasi säännöt ovat tehty ja päätä sen jälkeen ryhtyä rikkomaan niitä. Rikkomalla oikeita sääntöjä luot massasta erottuvan bisneksen, joka silti toimii.

Maanantain (9.3.2009) Kauppalehdessä referoidaan sijoitusguru Warren Buffetia. Kaikista eniten pisti silmään seuraava:
Sijoita vain kohteisiin, joista ymmärrät jotakin
Neuvo pätee myös meille yrittäjille ja yrittäjiksi aikoville. Kannattaa ehdottomasti perustaa yrityksensä sellaisen toiminnan ympärille, josta ymmärtää jotakin. Jos tietyn toimialan perusdynamiikka on täysin hukassa, toimialalla on vaikea menestyä.

Toisaalta liiaksikin tietyn toimialan tai toiminnon sisällä kasvaneena on vaikeaa tehdä asioita uudella ja erilaisella tavalla. Mutta silti vain toimialan tunteva voi rikkoa juuri oikeita sääntöjä. Oikeiden sääntöjen rikkominen tekee bisneksestäsi erilaisen, väärien sääntöjen rikkominen tekee bisneksestäsi epäonnistuneen.
Lähes kaikki IT-firmat puhuvat käsittämätöntä slangia, josta asiakas ei ymmärrä sanaakaan. Kielenkäyttö juontaa juurensa siihen, että ammattilaisten on helpompi keskustella keskenään omalla jargonillaan.

IT-alan kielenkäyttö on ehtinyt kehittyä vasta niin vähän aikaa, ettei kunnollisia suomenkielisiä termejä ole. Kun soppaan lisätään vain pinnallisesti nörttien aivotuksia ymmärtävä myynti ja markkinointi, ollaan liemessä. Kukaan ei oikeasti enää osaa kertoa asioita selkokielisesti.

Jos saat rakennettua IT-firman, jossa ei sallita asiakkaiden kuulevan yhtäkään nörttien slangisanaa olet rikkonut oikeanlaista sääntöä. Jos kiellät nörttejä puhumasta slangia keskenään, olet rikkonut vääränlaista sääntöä.
Myyjälle sääntö voisi käänytyä muotoon "myy vain jotakin, jonka ostomotivaattorit ymmärrät". Logiikka auttaa pitäytymään alueissa, joiden dynamiikan ymmärrät. Jos ostomotivaattorit ovat hukassa, saat helposti pilattua hyvän myyntipuheen tekemällä hätiköityjä johtopäätöksiä.

Varmista, että tunnet yrityksesi toimintaympäristön. Sen jälkeen kyseenalaista kaikki ja päätä mitä sääntöjä sinun kannattaa rikkoa. Näin vältät emämokat ja pystyt tekemään yrityksestäsi erilaisen. Unohtamatta, että sääntöjen rikkominen on tolkuttoman hauskaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti