29.11.2008

Älä ulkoista vastuuta asiakkaallesi

Oma kokemukseni on, että lisäämällä kalenteriaikaa projektiin lopputuloksen laatua heikennetään. Sekä toimittajalla että asiakkaalla on enemmän aikaa pohtia, märehtiä ja muuttaa mieltään.

Tästä syystä olin hämmentynyt, kun luin Steerco nimisen yrityksen suosituksia.
Steerco suosittelee välttämään tiukkojen aikarajojen asettamista, sillä projekti vaikeutuu toteutusvaiheessa helposti, jos aikataulut eivät jousta muutostilanteiden jälkeen – tai jos hankkeen muussa resursoinnissa on kitsasteltu.

http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article136070.ece
Steerco siis kertoo, etteivät he projektiensa alussa tiedä mitä tullaan tekemään ja koska. Tämän takia Steercon asiakkaan ei kannata vaatia, että työt on tehty tiettyyn ajankohtaan mennessä.

Olisikohan asiakkaalle helpompi ostaa projekti, jos hän tietäisi mitä ollaan tekemässä? Ostopäätöksen voisi perustella lopputuloksen hyödyllä ja tiedettäisiin, koska hyöty saadaan.

Asiantuntijapalvelua ostava asiakas ei luultavasti tiedä tarkalleen mitä on ostamassa. On sinun tehtäväsi palveluyrittäjänä kertoa asiakkaalle miten homma toimii ja mitä kannatta tehdä. Asiakkaasi kyllä pyytää muutoksia ehdottamaasi malliin, jos niitä haluaa.

1 kommentti:

  1. En tunne Steercoa, mutta yleisesti ottaen tiukat aikarajoitteet projekteissa yleensä kostautuvat useammalle taholle, jos yllätykset on poisluettu yhtälöstä jo ennen projektin alkua.

    Muutoksia projekteihin (esimerkiksi rakennusalalla) tulee lähes poikkeuksetta. Tällöin marginaali jota kipeimmin tarvitaan on aika. Raha ei korjaa kaikkea, koska työvaiheiden nopeuttaminen on aina rajallista. Työmäärän lisääntyessä projektit venyvät. Tämä on selvä.

    Jos asiakas tilaa asiantuntijan ja kertoo tälle sen, mitä haluaa tämän kertovan takaisin itselleen, kyse on farssista, jossa asiat on jo päätetty etukäteen.

    VastaaPoista